Καμιά μεταξύ δύο περιπτώσεων Σκλήρυνσης Κατά Πλάκας δεν είναι ακριβώς η ίδια με την άλλη, όπως και δύο άνθρωποι δεν είναι πανομοιότυποι. Έτσι, ο μοναδικός συνδυασμός των συμπτωμάτων που παρουσιάζονται σε άτομα με αυτή τη "ασθένεια σχεδιαστή" μπορεί να κάνει τη διδασκαλία μιας κατηγορίας μαθητών με Σκλήρυνση Κατά Πλάκας μία καθαρή πρόκληση.
Για παράδειγμα, η τρέχουσα τάξη που διδάσκω σε άτομα με Σκλήρυνση Κατά Πλάκας, περιλαμβάνει μαθητές που παραμένουν στις καρέκλες τους, μερικοί από αυτούς μπορούν να σταθούν και να κατεβούν πάνω στα στρωματάκια της γιόγκα και άλλοι που μπορούν να σταθούν αλλά δεν κατεβαίνουν στα στρώματα γιατί δεν μπορούν να σηκωθούν ξανά.
Γι αυτούς τους μαθητές προσφέρω μια ολοκληρωμένη τάξη Accessible Yoga (Προσιτής Γιόγκα), στην οποία κατευθύνω τους μαθητές μέσα και έξω από μια στάση ταυτόχρονα , ακόμη και αν η τοποθέτησή τους στο χώρο είναι διαφορετική (καρέκλα ή στρώμα).
Για να το κατορθώσω αυτό, δίνω οδηγίες πρώτα για τους καθιστούς σε καρέκλα μαθητές, ενώ οι υπόλοιποι περιμένουν και απλά αναπνέουν μέχρι να δώσω οδηγίες για τη δική τους τοποθέτηση. Στη συνέχεια καθοδηγώ με προσεκτικά εκρφασμένες φράσεις οι οποίες οδηγούν όλους τους μαθητές ταυτόχρονα μέσα και έξω από τη στάση.
Δεδομένου ότι η κόπωση είναι ένα από τα πιο δύσκολα συμπτώματά μου λόγω της Σκλήρυνσης Κατά Πλάκας από την οποία πάσχω κι εγώ, και η διδασκαλία δύο φορές μιας στάσης απαιτεί από εμένα διπλάσια ενέργεια, χαίρομαι που αυτός ο τύπος διδασκαλίας γίνεται πιο εύκολος για μένα με την πάροδο του χρόνου!
Η προσωπική εμπειρία μου έδειξε ότι αισθάνομαι καλύτερα όταν βρίσκομαι υπό την κυριαρχία του παρασυμπαθητικού νευρικού συστήματος (η κατάσταση της ανάπαυσης και πέψης). Κατά τη διάρκεια αυτής της λειτουργίας, οι ώμοι μου χαλαρώνουν και η ένταση που έχω στο στομάχι μου απελευθερώνεται. Δεδομένου ότι ο εγκέφαλός μου καταλαβαίνει ότι δεν υπάρχει έκτακτη ανάγκη, η αρτηριακή μου πίεση επίσης μειώνεται. Έτσι, η πρακτική στο σπίτι μου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τρόπους μέσω των οποίων ενθαρρύνεται μια χαλαρή κατάσταση του νου και η διακοπή της αντίδρασης "ανησυχίας" όταν έρχομαι αντιμέτωπη με μια απροσδόκητη κατάσταση.
Αλλά η λειτουργία "ανάπαυσης και πέψης" δεν έρχεται εύκολα σε πολλούς ανθρώπους με Σκλήρυνση Κατά Πλάκας - ίσως επειδή το μήνυμα ότι “δεν υπάρχει έκτακτη ανάγκη” διαταράσσεται ενώ ταξιδεύει μέσα από τις καταστραμμένες νευρικές ίνες. Δεδομένου ότι το χρόνιο στρες μπορεί να οφείλεται σε παρατεταμένες περιόδους κυριαρχίας του συμπαθητικού νευρικού συστήματος (λειτουργία αγώνα ή φυγής), διδάσκω μια ποικιλία πρακτικών γιόγκα σε όλη τη διάρκεια της συνεδρίας για να ηρεμήσει το νευρικό σύστημα.
Η συνειδητοποίηση της αναπνοής είναι το κλειδί τόσο για τον εαυτό μου όσο και για τους μαθητές μου διότι όταν η αναπνοή μας γίνεται αργή και βαθιά, είμαστε σε θέση να ασκήσουμε την κυριαρχία του παρασυμπαθητικού νευρικού συστήματος στα σώματά μας.
Στην αρχή κάθε συνεδρίας, κάνουμε βαθιά αναπνοή τριών μερών με το ένα χέρι στη κοιλιακή χώρα (στη συνέχεια στα πλευρά και τελικά στο στέρνο), αισθανόμενοι κάθε μέρος του σώματος να κινείται καθώς ενθαρρύνουμε την είσοδο και την έξοδο του αέρα. Στη συνέχεια, καθ'όλη τη διάρκεια της συνεδρίας και ειδικά ενώ κρατάμε μία στάση γιόγκα, υπενθυμίζω στους μαθητές να έχουν συναίσθηση της αναπνοής τους.
Κοντά στο τέλος της συνεδρίας, ηγούμαι της ηρεμιστικής πρακτικής της Γιόγκα Nidra, μια μορφή καθοδηγούμενης χαλάρωσης.
Η τρέχουσα τεχνολογία νευροαπεικόνισης επιβεβαιώνει αυτό που πολλοί από εμάς γνωρίζουμε ανεπίσημα, ότι η χαλάρωση και η ηρεμία του νου μας βάζει σε μια κατάσταση που όχι μόνο αισθανόμαστε καλά αλλά και καθοδηγεί προς την ύφεση μια ανθυγιεινή ανταπόκριση στρες . (δείτε το βίντεο “Η επιστήμη πίσω από τη Γιόγκα στο 13:39 http://uplift.tv/2017/watch-science-behind-yoga/ ).
Για τη Γιόγκα Nidra, βοηθάω κάθε μαθητή να υποστηρίξει τον εαυτό του με μια ποικιλία από στηρίγματα (κουβέρες, μπλοκς) προκειμένου να ικανοποιήσει τις ατομικές του ανάγκες, είτε μένουν καθισμένοι είτε ξαπλώνουν σε ένα στρωματάκι.
Έχω μάθει αρκετές τεχνικές σχετικά με τη γιόγκα Nidra, η καθεμία είναι μια ελαφρώς διαφορετική μέθοδος από την άλλη με σκοπό να χαλαρώσει το σώμα και το μυαλό, αλλά και για να πάρω το καλύτερο “εργαλείο” μου από την “εργαλειοθήκη” μου και να συντονίσω τους μαθητές μαζί μου εκείνη την ημέρα.
Επειδή ο διαλογισμός είναι μια άλλη πρακτική που ηρεμεί το μυαλό, δεν θα πρέπει να αποτελεί έκπληξη ότι συμπεριλαμβάνω διαλογισμό σε κάθε συνεδρία που προσφέρω. Πολύ καιρό πριν ως μαθήτρια ακόμη, μια πρώιμη εμπειρία με διαλογισμό μου έδωσε ένα θαυμάσιο συναίσθημα ειρήνης και χαράς, συναισθήματα τα οποία δεν είχα μέχρι τότε συνειδητοποίησει ότι υπήρχαν μέσα μου.
Τώρα ελπίζω να βοηθήσω τους άλλους με την Σκλήρυνση Κατά Πλάκας ώστε να βρουν γαλήνη και ηρεμία καθώς διανύουν τη ζωής τους με αυτή τη χρόνια ασθένεια.
Η Patrice Priya Wagner είναι πιστοποιημένη δασκάλα γιόγκα, RYT 500, και πιστοποιημένη Θεραπεύτρια Γιόγκα, C-IAYT, η οποία εκπαιδεύτηκε στην Integral Yoga και διδάσκει άτομα με σωματικές ανικανότητες από το 2008 .
Η Priya είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού της Accessible Yoga, και βοήθησε ή συμπαρουσίασε στα συνέδρια της Accessible Yoga που έγιναν στη Νέα Υόρκη και το Σάν Φρανσίσκο το 2017, και στη Σάντα Μπάρμπαρα, Καλιφόρνια το 2015 και 2016.
Σήμερα προσφέρει τάξεις γιόγκα σε άτομα που πάσχουν από Σκλήρυνση Κατά Πλάκας στο Οκλαντ, Καλιφόρνια, και φέρνει μέσα στη διδασκαλία της μία επικέντρωση στη συνειδητότητα και το διαλογισμό ώστε να αναπτυχθεί η ηρεμία του μυαλού μέσα και έξω από το στούντιο γιόγκα. *
Δημοσίευση στο Yoga for Healthy Aging από τη Nina Zolotow
Μετάφραση:Sevasti Anna Kanti Devi Konstantopoulou