Με μία πρώτη ματιά, ο «Χρόνος Ησυχίας» – μια διαλογιστική στρατηγική για τη μείωση του στρες που χρησιμοποιείται σε αρκετά σχολεία στο Σαν Φραντσίσκο, γυμνάσια και λύκεια – μοιάζει κάπως με εκείνες τις ψαλμωδίες του Ομ τη δεκαετία του 60. Δύο φορές την ημέρα, ένα γκογκ ηχεί στην τάξη και θορυβώδεις έφηβοι, που κατά κανόνα δεν μπορούν να μείνουν ακίνητοι για 10 δευτερόλεπτα, κλείνουν τα μάτια και προσπαθούν να καθαρίσουν το νου τους.
Η πρακτική του διαλογισμού στα σχολεία χρήζει μεγάλης προσοχής τόσο από τους γονείς όσο και από εκείνους που χαράσσουν την πολιτική που θα ακολουθηθεί. Μία εντυπωσιακή σειρά από μελέτες δείχνουν ότι η ενσωμάτωση του διαλογισμού στην καθημερινή σχολική ρουτίνα, μπορεί να βελτιώσει τη ζωή των μαθητών σημαντικά.
Αν ήταν στο χέρι του σχολικού εφόρου ο «Ήσυχος Χρόνος» θα είχε εξαπλωθεί σε ολόκληρη την πόλη.
Καθαρίζοντας τον Ταραγμένο Νου
Τι συνέβη στο γυμνάσιο Visitacion Valley όταν το 2007 έγινε το 1ο δημόσιο σχολείο σε ολόκληρη τη χώρα που υιοθέτησε το πρόγραμμα και έκανε το σχολικό έφορο να είναι τόσο ενθουσιασμένος;
Σε αυτή τη γειτονιά οι πυροβολισμοί είναι τόσο κοινοί όπως το τιτίβισμα των πουλιών – εννέα πυροβολισμοί σημειώθηκαν τον τελευταίο μήνα – και οι περισσότεροι μαθητές γνωρίζουν κάποιον που πυροβολήθηκε ή πυροβόλησε. Οι δολοφονίες είναι τόσο συχνές και γι αυτόν το λόγο στο σχολείο υπάρχει Ειδικός Σύμβουλος για τη Διαχείριση του Πένθους πλήρους απασχόλησης.
Στα χρόνια που έχουν περάσει οι μαθητές αυτοί ήταν εκτός ελέγχου σε μεγάλο βαθμό: χτυπιόντουσαν στους διαδρόμους, γέμιζαν τους τοίχους με γκράφιτι και έβριζαν τους καθηγητές. Το ποσοστό των απουσιών ήταν από τα υψηλότερα καθώς επίσης και ο αριθμός των αποβολών. Οι καθηγητές εξουθενωμένοι , αλλοτριωμένοι συνήθως δήλωναν ασθένεια.
Όπως ήταν αναμενόμενο οι καθηγητές υπέφεραν. Στο σχολείο δοκιμάσθηκαν τα πάντα –παροχή συμβουλευτικής βοήθειας αλλά και εξωσχολική στήριξη στα μαθήματα και στον αθλητισμό – αλλά το αποτέλεσμα ήταν ιδιαίτερα απογοητευτικό.
Τώρα οι μαθητές αυτοί είναι έτη φωτός καλλίτερα. Την 1η χρονιά του «Ήσυχου Χρόνου» ο αριθμός των αποβολών μειώθηκε κατά 45%. Μέσα στα τέσσερα χρόνια ο αριθμός που σημειώθηκε ήταν από τους χαμηλότερους στην πόλη. Ο αριθμός των καθημερινών παρουσιών ανέβηκε στο 98% , πολύ πιο πάνω από το μέσο όρο των σχολείων της πόλης. Επίσης σημαντικά βελτιώθηκε και ο μέσος όρος της βαθμολογίας.
Γύρω στο 20% των αποφοίτων έγιναν δεκτοί Lowell High School – πριν την εφαρμογή του προγράμματος ήταν κάτι το εξαιρετικά σπάνιο να φοιτήσουν σε αυτό το ελιτίστικο σχολείο. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι σύμφωνα με την ετήσια έρευνα για την υγεία των παιδιών στην Καλιφόρνια, αυτό το γυμνάσιο σημείωσε τα υψηλότερα επίπεδα ευτυχίας στο Σαν Φραντσίσκο
Οι αναφορές δείχνουν παρόμοια θετικά αποτελέσματα και σε άλλα τρία σχολεία που υιοθέτησαν το εν λόγω πρόγραμμα. Στο Burton High School, πχ μαθητές ενταγμένοι στο πρόγραμμα ανέφεραν σημαντικά λιγότερο στρες και κατάθλιψη και μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση από μαθητές που δεν συμμετείχαν. Με χαμηλότερα επίπεδα στρες η επίτευξη των στόχων βελτιώθηκε ιδιαίτερα κυρίως σε μαθητές που ήταν από τους χειρότερους. Οι βαθμοί δε αυξήθηκαν θεαματικά σε σχέση με εκείνων που δεν ασκούνταν στο διαλογισμό.
Λιγότερο Στρες - Περισσότερο Πάθος
Στα αντίστοιχα τεστ διπλάσιοι μαθητές που συμμετείχαν στον «Ήσυχο Χρόνο» είχαν ικανοποιητικά αποτελέσματα στα Αγγλικά σε σύγκριση με τους μαθητές σχολείων εκτός του προγράμματος. Στα μαθηματικά η διαφορά στα αποτελέσματα ήταν ακόμα μεγαλύτερη. Οι καθηγητές ανέφεραν ότι ήταν πολύ λιγότερο συναισθηματικά εξουθενωμένοι και είχαν περισσότεροι αντοχή.
Οι έρευνες δείχνουν σπουδαία αποτελέσματα πάνω στους μαθητές επισημαίνει ο σχολικός επίτροπος.
“Στα καινούργια μας πρότυπα που αναπτύσσουμε σε συνεργασία με άλλες διοικητικές περιοχές της Καλιφόρνια λαμβάνουμε υπόψη τη σημασία των κοινωνικο-συναισθηματικών παραγόντων στην βελτίωση της ζωής των παιδιών και όχι μόνο των ακαδημαϊκών.
Αυτό είναι το πεδίο που έχει το μεγαλύτερο αντίκτυπο ο «Ήσυχος Χρόνος» και θα ήθελα να τον δω να εξαπλώνεται πέρα από ένα μικρό αριθμό σχολείων.
Παρότι δεν είναι η τελική λύση για ένα διαλυμένο σχολικό σύστημα συνέβαλε στο να μεταστρέψει την κατάσταση για αρκετούς μαθητές που διαφορετικά θα είχαν προχωρήσει στη διακοπή της φοίτησης τους. Αυτό και μόνο αποτελεί την αιτία που ο διαλογισμός θα πρέπει να είναι βασικός στο σχολείο και όχι μόνο στο Σαν Φραντσίσκο». .
Μετάφραση: Basantpal K.
Πηγή: